Wij verhuren ruim 7.000 sociale huurwoningen. Wij hebben woningen in de gemeenten Groningen, Eemsdelta en Het Hogeland.
Via Mijn DAK (voorheen WoningNet Groningen) kan je de woningen vinden die in de gemeente Groningen beschikbaar zijn.
Via Mijn DAK boven Groningen (voorheen WoningNet Boven Groningen) vind je de woningen die beschikbaar zijn in de gemeenten Het Hogeland en Eemsdelta.
Om woningen in de gemeente Groningen te zoeken en erop te reageren, schrijf je je in bij groningen.mijndak.nl .
Om woningen in de gemeente Het Hogeland of Eemsdelta te zoeken en erop te reageren, schrijft je je in bij www.bovengroningen.mijndak.nl
Voor je inschrijving betaal je inschrijfkosten en een bedrag voor de jaarlijkse verlenging van je inschrijving. Op Mijn DAK vind je de precieze bedragen.
We plaatsen iedere week ons aanbod op Mijn DAK (voorheen Woningnet). Staat er een woning tussen voor jou? Dan kan je reageren via de reageerknop. Je kan op meerdere woningen tegelijk reageren.
In ons aanbod vind je grote gezinswoningen, maar ook kleine appartementen. Ook zijn er woningen voor senioren en jongeren.
Zo kan je een woning zoeken die past bij jouw situatie.
Hoe langer je staat ingeschreven, hoe groter de kans op toewijzing. Degene met de langste inschrijftijd heeft in principe als eerste recht op de woning. Soms gaat iemand met urgentie voor.
Naast de inschrijftijd is je inkomen bepalend voor de toewijzing. De wet bepaalt dat we onze woningen moeten verhuren aan mensen met een inkomen dat ‘past’ bij de huurprijs.
Natuurlijk wil je de woning graag eerst bekijken voordat je hem aanneemt. Zit er nog een huurder in? Dan kan je zelf een afspraak maken met de huurder voor een bezichtiging. Is de woning al leeg, dan maak je een afspraak met een van onze medewerkers.
Wil je de woning accepteren? Meld het ons zo snel mogelijk via de mail. Lever ook binnen 2 dagen de volgende formulieren bij ons in:
Het kan soms even duren voordat we de woning aan je opleveren. Dat komt doordat vaak het volgende nog moet gebeuren:
In de tussentijd kan je zelf ook alvast wat dingen regelen voor de verhuizing.
Nadat wij de formulieren hebben beoordeeld, maken we een afspraak voor de oplevering. We spreken af bij de nieuwe woning. Daar teken je het huurcontract en krijg je de sleutel!
De woning leveren we leeg, schoon en zonder gebreken op. Bij de sleuteloverdracht controleren we dat samen met jou.
We vragen je als dat nodig is om een aantal dingen nog zelf te doen. Bijvoorbeeld gaten dichtmaken en schilderen.
Neem je spullen over van de vorige huurder? Dan leg je dat vast in een overnameformulier.
Veelgestelde vragen over het zoeken van een woning
Het kan zijn dat je door je situatie dringend een andere woning nodig hebt. Dan kan je een aanvraag doen voor urgentie. Om urgentie aan te vragen moet je voldoen aan een aantal voorwaarden.
Als je bent ingelogd op WoningNet zie je bij iedere woningadvertentie je persoonlijke slaagkans: zeer hoog, hoog, gemiddeld, laag of zeer laag. Deze slaagkans laat zien hoeveel kans je maakt op de betreffende woning.
Verder zie je bij elke advertentie hoeveel reacties er geplaatst zijn en wat je voorlopige positie is op dat moment.
Ja, dat is mogelijk. Onze tijdelijke woningen worden verhuurd via Carex. Carex sluit een contract met je af voor bepaalde tijd. Je hebt dan geen recht op vergoedingen en geen voorrang op vervangende woonruimte.
Voor het aanbod van tijdelijke woonruimte kan je contact opnemen met Carex.
Vrije sectorwoningen zijn woningen waarvoor je geen huurtoeslag krijgt. Een vrije sectorwoning hoeft niet verdeeld te worden via de regels die gelden voor sociale huurwoningen. Wierden en Borgen kan verschillende eisen stellen om in aanmerking te kunnen komen voor een vrije sectorwoning, zoals een inkomenseis.
Ja, wij verhuren seniorenwoningen.
Veelgestelde vragen over Mijn DAK (voorheen Woningnet)
Als je je wachtwoord vergeten bent kan je via de site van Mijn DAK een nieuw wachtwoord aanmaken. Je ontvangt dan een e-mail met een link in het bericht.
Dit kan meerdere redenen hebben. Het kan zijn dat je bruto inkomen, huishoudsamenstelling en/of woonwensen op Mijn DAK niet juist zijn ingesteld. Hierdoor zie je dan geen passend aanbod. Je kan dit zelf aanpassen in je profiel op Mijn DAK.
Het kan ook zijn dat je een medeaanvrager hebt die is uitgeschreven op je registratie. Het inkomen van de medeaanvrager wordt dan nog wel meegenomen in het huishoudinkomen. Hierdoor kan je inkomen hoger uitvallen en krijg je geen passende woningen te zien. Is dit het geval? Neem dan contact met ons op.
Ben je uitgeschreven omdat je de verlengingskosten niet hebt betaald? Dan kan je deze binnen 1 jaar na de uitschrijfdatum alsnog betalen. Je inschrijving wordt dan hersteld.
Ben je langer dan 1 jaar, maar korter dan 2 jaar uitgeschreven? Dan kan je een verzoek voor herstel van je inschrijving indienen woonpunt@wierdenenborgen.nl.
Ben je langer dan 2 jaar uitgeschreven? Dan kunnen we uw inschrijving niet meer herstellen.
Pas nadat je een betaalverzoek per e-mail hebt ontvangen, is het mogelijk om je inschrijving te verlengen. Heb je al wel een e-mail ontvangen en kan je nog steeds niet verlengen? Neem dan contact op.
Het is alleen mogelijk om je digitaal in te schrijven op WoningNet. Heb je zelf geen e-mailadres? Dan kan je een familielid of vriend(in) vragen of zij hun e-mailadres hiervoor beschikbaar willen stellen.
De meeste bibliotheken beschikken over computers met internet waar je gratis gebruik van kan maken. Ook kan je tijdens openingstijden bij ons terecht. Je kan dan zelfstandig of met hulp van een medewerker je inschrijving digitaal aanmaken.
Als je inlogt op WoningNet klik je door naar Mijn account/Mijn profiel. Bij 'Overzicht van mijn gegevens' zie je direct de mogelijkheid om het rekeningnummer te wijzigen.
Als je inschrijving wordt beheerd door je bewindvoerder, dan krijgt je bewindvoerder een e-mail met het verzoek tot verlenging. De bewindvoerder kan voor het overmaken van de verlengingskosten contact opnemen met Wierden en Borgen.
We zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8:30-16:30 uur en op vrijdag tot 12:00 uur.