Gefeliciteerd met je nieuwe woning! Voordat we de woning aan je opleveren zijn er nog een aantal dingen die wij moeten doen. In de tussentijd kan je zelf ook alvast wat dingen regelen. Op deze pagina vind je een overzicht.
We hebben je een woning toegewezen en je hebt alle documenten ingeleverd. Vaak duurt het even voordat we de woning aan je kunnen opleveren. In de tussentijd kan je alvast wat dingen regelen om een goede start te maken. Wij geven je wat tips:
Zorg dat je de gemeente op de hoogte stelt van je adreswijziging. Dit doe je bij de gemeente waar je gaat wonen.
Met de verhuisservice van PostNL regel je dat je post automatisch met je mee verhuist. Je verzekeraar, je bank en andere bedrijven sturen de post dan naar je nieuwe adres.
Als je Huurtoeslag ontvangt is het belangrijk om je nieuwe huur door te geven aan Belastingdienst. Dit kan vanaf het moment dat je ingeschreven staat op je nieuwe adres via ‘Mijn Toeslagen’.
Je spullen in huis moet je zelf verzekeren. Dit doe je met een inboedel verzekering. Deze verzekering vergoedt de schade aan je spullen die ontstaat door bijvoorbeeld lekkage, inbraak of brand.
Had je al een inboedelverzekering? Vergeet dan niet om deze te wijzigen.
Op www.gaslicht.com kan je alvast op zoek naar een (nieuwe) energieleverancier. Door je nieuwe postcode en de grootte van het huishouden aan te geven krijg je de beste aanbiedingen. Hier kan je vervolgens filteren op groene energie, welkomstbonussen en andere wensen. Dit geeft alvast een inkijkje in wat je kosten gaan zijn, handig!
Heb je alle benodigde documenten ingeleverd? Dan gaan wij aan de slag om de woning en je huurcontract voor je in orde te maken. Wat we zoal doen:
Woningcorporaties wijzen woningen toe aan de hand van Passend Toewijzen. Dit zorgt ervoor dat woningen bij de juiste doel- en inkomensgroep terecht komen. Hiervoor moeten we de aangeleverde documenten nauwkeurig controleren. Dit gebeurt door ons team van Verhuurmakelaars. Als de documenten zijn goedgekeurd, nemen ze contact met je op om een definitieve inhuurdatum af te spreken.
Als de vorige huurder zijn sleutels heeft ingeleverd, doen onze vakmannen een aantal standaardchecks in de woning. Denk hierbij aan controle van installaties, elektra, en leidingwerk. Als er problemen zijn, lossen zij deze op. Zo zorgen onze vakmannen ervoor dat bij oplevering je nieuwe woning in nette staat is. Klaar om er nieuw ‘thuis’ van te maken door jou als nieuwe bewoner.
Staat je nieuwe woning in aardbevingsgebied? Dan is de kans groot dat we scheuren en overige schades moeten herstellen aan de woning. Hiervoor schakelen we een aannemer in. Als de wanden zijn herstel, leveren we deze 'behangklaar' op. Zo kan jij ze behangen en daarna sauzen.
Wij bellen je voor het maken van een afspraak in de woning. Dit noemen we de oplevering. Je ontvangt een bevestiging van de afspraak via e-mail of per post.
Tijdens de oplevering loopt een van onze medewerkers samen met je door de woning. De medewerker noteert de meterstanden en eventuele bijzonderheden in een opleverrapport. Ook maken we afspraken met je over mogelijke nog uit te voeren werkzaamheden.
Na oplevering teken je de huurovereenkomst, betaal de eerste verhuurnota per pin en krijg je de sleutels van de woning. Het verhuizen kan beginnen.
De meest gestelde vragen rondom een nieuwe woning
Ja, dat kan. Neem contact ons op als je al een afspraak hebt staan en deze wil verplaatsen. De afgesproken ingangsdatum van je huurovereenkomst kunnen we niet verplaatsen.
Ja, lid worden van een huurdersvereniging is zeker mogelijk. Je kan dit aangeven als je een woning accepteert. Lid worden is gratis.
Huur je al een woning en wil je alsnog lid worden? Neem dan contact met ons op.
Streep het adres door en schrijf 'retour afzender' op de post. Een postzegel is niet nodig. In verband met privacy geven wij het nieuwe adres van de vertrokken huurder niet door.
In de meeste woningen vind je de watermeter op een van de volgende plekken:
- de kruipruimte bij de voordeur (onder het luik)
- onderin de meterkast
- op een leiding bij het toilet
- in de kelder
- in een kast bij de (gezamenlijke) bergingen bij portiekwoningen
- in sommige gevallen bij de onderburen
Kun je de watermeter niet vinden? Neem dan contact met ons op.
Ja, die noteren wij bij de oplevering op het meterstandenformulier en op de opnamestaat. Je kan deze meterstanden bij ons opvragen.
Bij oplevering van de woning zorgen wij ervoor dat er een plaatje met een (leesbaar) huisnummer op de woning zit. Wil je later het plaatje van je huisnummer vervangen? Dan betaal je zelf de kosten.
Ja, een huurovereenkomst ga je aan voor onbepaalde tijd. Er is is dus geen einddatum. Soms is er een afwijkende termijn, bijvoorbeeld als je een woning huurt die gesloopt gaat worden. Je gaat dan een contract aan voor bepaalde tijd. Als dat het geval is vermelden we de einddatum in het huurcontract.
In de meeste gevallen kan je een plattegrond krijgen. Neem hiervoor contact met ons op.
De afmetingen op een plattegrond wijken soms af van de werkelijke situatie. Gebruik de plattegrond daarom niet om bijvoorbeeld gordijnen of vloerbedekking te bestellen. We adviseren om dit soort maten zelf op te meten.
We zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8:30-16:30 uur en op vrijdag tot 12:00 uur.