Wierden en Borgen past jaarlijks op 1 juli de huurprijzen aan volgens de richtlijnen van de overheid. Je ontvangt daarover jaarlijks een brief van ons vóór 1 mei. In deze brief staat je nieuwe huurprijs en leggen we uit hoe we de nieuwe huurprijs hebben berekend.
Wij vinden het belangrijk dat al onze huurders een eerlijke huurprijs betalen. Voor ons betekent een eerlijke huurprijs een huur die past bij de kwaliteit van een woning. Deze eerlijke huur noemen we ook wel de streefhuur. Samen met onze huurdersorganisaties legden we afspraken over het bepalen van de huur vast in ons huurbeleid. In vier punten leggen we uit hoe we ons huurbeleid uitvoeren.
Wij vinden dat de kwaliteit van een woning de basis is voor de huurprijs. Daarom geven we een woning punten op basis van de oppervlakte, het aantal ruimtes, de energiezuinigheid, de WOZ-waarde en de voorzieningen. Dit doen we volgens het woningwaarderingsstelsel (WWS) van de Rijksoverheid. Met het totaal aantal punten berekenen we de maximale huurprijs.
Omdat wij het belangrijk vinden dat onze huurwoningen betaalbaar blijven, vragen we niet de maximale huurprijs aan onze huurders:
Er zit nu nog vaak een verschil tussen de berekende streefhuur en de huurprijs van onze woningen. Sommige huurders betalen te weinig, andere huurders juist teveel. Deze huren willen we dichter naar de streefhuur toe brengen.
Hiervoor gebruiken we de jaarlijkse huuraanpassing. In het kort betekent dit dat:
Een eerlijke huurprijs is een huurprijs die past bij de kwaliteit van de woning. Bij woningverbetering en nieuwbouw stellen wij de huurprijs van woningen opnieuw vast volgens het woningwaarderingsstelsel (WWS) van de Rijksoverheid. Zo berekenen we de nieuwe streefhuur van jouw woning.
De streefhuur is de huur die past bij de kwaliteit van de woning. Met de jaarlijkse huuraanpassing worden woningen met een huur die lager ligt dan de streefhuur extra verhoogd. Hierdoor krijgt iedere woning de huurprijs die hoort bij de kwaliteit van de woning.
Bij een zelf aangebrachte voorziening (ZAV) verhogen wij de huur niet, omdat je deze aanpassing zelf betaalt.
Iedereen moet een woning kunnen huren die past bij zijn of haar inkomen. Daarom wijzen we onze woningen passend toe. Dit betekent dat we kijken of het inkomen van de (toekomstige) huurder past bij de huurprijs van een woning. We informeren de huurder daarbij ook over de andere woonlasten, zoals kosten voor gas, water en licht.
Het kan voorkomen dat het door onvoorziene omstandigheden niet meer lukt om de maandelijkse huur te betalen. Bijvoorbeeld door een onverwachte inkomensdaling of een stijging van de huur. In dit soort uitzonderingsgevallen leveren wij specifiek maatwerk. We kijken dan samen naar mogelijkheden om de huurprijs weer te laten aansluiten bij het inkomen.
De huurverhoging van 2024 gaat dit jaar als volgt:
De prijs van je woning staat los van je inkomen. Om huurwoningen voor iedereen zo betaalbaar mogelijk te maken, kunnen huishoudens met lagere inkomens gebruik maken van huurtoeslag. Daarmee wordt een gedeelte van de huur vergoed door de Rijksoverheid. Wierden en Borgen kan dus niet zomaar de huurprijs van je woning aanpassen als je inkomen is gedaald. Op de website van de Belastingdienst kan je berekenen of je door je inkomensdaling in aanmerking komt voor een hogere huurtoeslag.
Wil je huurverlaging aanvragen? Dat kan alleen schriftelijk. De volgende stukken moeten dan met de aanvraag ingeleverd worden:
Huurverlaging kan je aanvragen als je op 1 maart 2023 al in je huidige huurwoning woonde.
Ja, wij mogen de huur verhogen. Wettelijk is het zo geregeld dat woningcorporaties 1 keer per jaar een reguliere huuraanpassing mogen doorvoeren. Het is gebruikelijk dat de huur jaarlijks per 1 juli wordt aangepast. De huurverhoging is onder andere nodig om algemene prijsstijgingen (inflatie) op te kunnen vangen. Deze prijsstijgingen zien wij bijvoorbeeld terug in de prijs van bouwmaterialen en kosten voor ons personeel.
Elk jaar op 1 juli worden de huurprijzen in Nederland aangepast volgens richtlijnen van de overheid.
Ieder jaar sturen wij je in april een voorstel voor de huuraanpassing. Je ontvangt deze brief vóór 1 mei.
Ben je het niet eens met de huurverhoging, dan kan je schriftelijk bezwaar maken bij ons. Op de website van de huurcommissie vind je op welke gronden je bezwaar kan maken.
Je kan ook kijken op www.checkhuurverhoging.nl.
Heb je een geldig bezwaar? Dan kan je die indienen via het serviceformulier 'bezwaar jaarlijkse huurverhoging'.
Je kan je bezwaar ook per post versturen naar:
Woningstichting Wierden en Borgen
Postbus 103
9780 AC BEDUM
Een deel van onze woningen staat op de zogenaamde nul-lijst. Er zijn verschillende redenen waarom woningen op deze lijst staan. Zo staan er woningen op die op korte termijn worden gesloopt of waar een ingrijpende renovatie plaatsvindt. We stemmen de nullijst af met de huurdersorganisaties.
Staat je woning op deze lijst? Dan krijg je geen huurverhoging. Je huuraanzegging is dan 0%.
We hebben samen met de huurdersorganisaties afspraken gemaakt over de rechten en plichten bij woningverbeteringen en sloop/nieuwbouw. Deze afspraken zijn opgenomen in ons Sociaal Plan. In dit Sociaal Plan is afgesproken dat Wierden en Borgen geen huurverhogingen meer mag vragen aan huurders waarvoor dit Sociaal Plan in werking is getreden. Ook de huur van een eventuele wisselwoning verhogen we niet. De huur verhogen we pas weer na oplevering van de woning.
Woon je in een woning die in de toekomst gesloopt wordt, maar is voor u het Sociaal Plan nog niet in werking getreden? Dan mag Wierden en Borgen de huur verhogen. Er zit altijd minimaal 12 maanden tussen het in werking treden van het Sociaal Plan en de daadwerkelijke sloopdatum.
Garages maken geen deel uit van onze normale woningvoorraad. Daarom zien we de verhuur hiervan niet als sociale huuractiviteit (DAEB). Garages vallen onder het zogenaamde Niet-DAEB bezit van Wierden en Borgen. Dit is een commerciële bedrijfsactiviteit waarvoor we de maximale huurverhoging doorvoeren.
Als wij niet akkoord gaan met jou bezwaar, kunnen wij aan de Huurcommissie vragen om de voorgestelde huurverhoging te beoordelen. Dit kan met het verzoekschrift jaarlijkse huurverhoging voor verhuurders.
Dit formulier moet binnen 6 weken na de voorgestelde ingangsdatum van de huurverhoging binnen zijn bij de Huurcommissie. Vindt de Huurcommissie de huurverhoging terecht, dan moet de huurder de hogere huurprijs betalen vanaf de ingangsdatum van de huurverhoging (met terugwerkende kracht). Ook moet de huurder alsnog de €25,- aan leges (de kosten van de procedure) betalen.
Wij begrijpen dat het lijkt alsof je teveel hebt betaald, maar dat is niet het geval. Wierden en Borgen vraagt namelijk nooit hogere huren dan wordt toegestaan. Wel is het zo dat we door ons nieuwe huurbeleid een lagere streefhuur hebben vastgesteld voor jouw woning. Daarom verhogen we jouw huur dit jaar niet. Zo komt jouw huur dichter in de buurt van de streefhuur.
Binnen het huurbeleid hebben we afgesproken dat alle huren die op of rondom de streefhuur liggen een inflatievolgende huurverhoging krijgen. De inflatievolgende huurverhoging geldt voor alle huurders die tussen de 95% en 105% van de streefhuur betalen. Als we jouw huur verhogen met inflatie, dan ligt jouw huur tussen de 100% en 105% van de streefhuur.
Naast de woon- en slaapkamer vallen de oppervlakte van de keuken, badkamer en eventuele bergruimten ook onder woonoppervlakte.
Als keuken en woonkamer één zijn dan wordt dit gezien als twee aparte ruimtes.
Jaarlijst ontvang je van ons een huuraanzegging. Hierop staan de WWS-punten van je woning. Wil je een specificatie van de WWS-punten? Dan kan je die per mail bij ons opvragen via woonpunt@wierdenenborgen.nl .
Op de website van de Rijksoverheid vind je meer informatie over het controleren van de punten. Voor bijna alle woningen van Wierden en Borgen geldt dat je hiervoor de huurprijscheck zelfstandige woonruimte kan gebruiken.
Twijfel je aan de puntenwaardering van je woning? Neem dan contact met ons op. Als het nodig is, komt een opzichter je woning bekijken.
Dit kan komen door kwaliteitsverschillen tussen de woningen. Bijvoorbeeld een grotere tuin, verschil in tussen- of hoekwoning of een andere kwaliteit van isolatie.
Ook bij precies dezelfde woningen zijn de huurprijzen vaak verschillend. Huurders die de woning al langer huren, betalen een lagere huurprijs dan huurders die korter in een woning wonen. Als zo'n woning vrijkomt, verhogen we de huur naar de op dat moment geldende streefhuur. Dat is vaak een flinke verhoging ten opzichte van de jaarlijkse huurverhoging.
De verschillen in huurprijzen zijn ontstaan door veranderingen in ons huurbeleid. Wij zijn ons ervan bewust dat deze verschillen er niet horen te zijn. Met de jaarlijkse huurverhoging worden de verschillen elk jaar een beetje kleiner.
Binnen het huurbeleid hebben we afgesproken dat alle huren die op of rondom de streefhuur liggen een inflatievolgende huurverhoging krijgen. De inflatievolgende huurverhoging geldt voor alle huurders die tussen de 95% en 105% van de streefhuur betalen. Als we jouw huur verhogen met inflatie, dan ligt jouw huur tussen de 100% en 105% van de streefhuur.
We zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8:30-16:30 uur en op vrijdag tot 12:00 uur.