Tooltip content here Menu

Huurbetaling

Wanneer je een woning huurt van Wierden en Borgen betaal je maandelijks de huur. Volgens de huurovereenkomst betaalt iedere huurder deze maandelijkse huur vóór de 1e van de maand. Op deze pagina zetten we de belangrijkste zaken rond huurbetaling voor je op een rij.

Hoe betaal ik de huur?

Automatische incasso

Een automatische incasso is de makkelijkste manier om de huur te betalen. Betalen via automatische incasso regelen we bij de ondertekening van het huurcontract. Wil je overstappen naar automatische incasso? Neem dan telefonisch contact met ons op of vul het machtigingsformulier in via Mijn Wierden en Borgen.

Zelf overmaken

Je kan de huur ook zelf overmaken. Dit kan iedere maand handmatig, met iDEAL door in te loggen op Mijn Wierden en Borgen of door zelf een automatische betaalopdracht in te stellen via internetbankieren. Vermeld bij je betaling altijd het betalingskenmerk of je naam en adres. Ons bankrekeningnummer is NL18RABO0306329514.

Let op: het kan zijn dat je huur tussentijds verandert, bijvoorbeeld door de jaarlijkse huurverhoging. Vergeet dan niet het bedrag aan te passen in je betaalopdracht. Maakt een instantie je huur over? Bijvoorbeeld de gemeente, kredietbank of budgetbeheerder? Geef dit dan aan ons door. 

Betalingsproblemen

Ik kan de huur niet betalen

Het kan voorkomen dat je de huur niet (op tijd) kan betalen. Je ontvangt dan binnen een week bericht van ons met daarin het verzoek alsnog te betalen. Blijft het betalen van de huur een probleem? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Wij zoeken dan samen met je naar een oplossing. Bijvoorbeeld door het treffen van een regeling. We kunnen je ook doorverwijzen naar een maatschappelijke instantie.

Hoe eerder je contact met ons opneemt, hoe eerder we samen een passende oplossing kunnen bedenken. Twijfel dus niet en trek meteen aan de bel.

Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over huurbetaling

Ik heb een herinnering ontvangen terwijl ik de huur wel heb overgemaakt. Hoe kan dat?

Als het bedrag overgemaakt is tussen de zesde en tiende van de maand kan het voorkomen dat de herinnering en de betaling elkaar kruisen. Neem contact op met Wierden en Borgen om na te gaan of de betaling daadwerkelijk is binnengekomen. Is dat het geval? Dan kan je de herinnering als niet verzonden beschouwen.

Ik heb een nieuw bankrekeningnummer. Hoe geef ik dit aan jullie door?

Betaal je de huur met een automatische incasso? Dan kan je je rekeningnummer wijzigen in je Mijn Wierden en Borgen account.

Betaal je op een andere manier? Dan kan je je nieuwe rekeningnummer doorgeven via woonpunt@wierdenenborgen.nl of per post. Vermeld in dat geval je naam, adres en woonplaats en het oude en nieuwe IBAN-rekeningnummer.

Mag ik de huur later betalen dan de 1e van de maand?

Je moet de huur vóór de 1e van iedere maand betalen. Dit betekent dat de huur van bijvoorbeeld de maand februari uiterlijk 31 januari betaald moet zijn. Lukt dit niet? Stuur ons dan een e-mail of neem telefonisch contact met ons op.

Mijn inkomen is gedaald, kan ik huurverlaging aanvragen?

De prijs van je woning staat los van je inkomen. Om huurwoningen voor iedereen zo betaalbaar mogelijk te maken, kunnen huishoudens met lagere inkomens gebruik maken van huurtoeslag. Daarmee wordt een gedeelte van de huur vergoed door de Rijksoverheid. Wierden en Borgen kan dus niet zomaar de huurprijs van je woning aanpassen wanneer je inkomen is gedaald. Op de website van de Belastingdienst kan je berekenen of je door je inkomensdaling in aanmerking komt voor een hogere huurtoeslag.

Je kan wel huurverlaging aanvragen. Dit doe je schriftelijk. We vragen je dan om de volgende dingen mee te sturen met je aanvraag:

  • Jaaropgave van je oude inkomen en ten minste 2 loonstroken of specificaties van je nieuwe inkomen inclusief die van je partner (als je die hebt) en inwonende kinderen (als ze inkomsten hebben);
  • Berekening huurtoeslag;
  • Samenstelling huishouden;
  • Jaaroverzicht van al je bankrekeningen, inclusief vermogen;
  • Toelichting waarom je huurverlaging aangevraagt;
  • Gegevens eigen onderneming (als je die hebt).

Ik heb teveel huur betaald. Kan ik dit terugkrijgen?

Ja, wij kunnen het overschot terugstorten. Neem daarvoor contact met ons op.

Ik heb te weinig huur betaald. Hoe kan dat?

Heb je de huur opgezegd en is de einddatum niet de laatste dag van de maand? Dan verrekenen wij de huur voor je en is het bedrag lager dan normaal. Je betaalt huur tot en met de einddatum.

Heb je de huur niet opgezegd, maar wel te weinig huur betaalt? Neem dan telefonisch contact met ons op. Dan zoeken we het voor je uit.

Mag ik de huur vooruit betalen?

Ja, dat mag. Vermeld bij je betaling altijd het betalingskenmerk of je naam en adres. Vermeld bij de overboeking ook de maanden waarvoor je de huur betaalt.

Kan ik de huur met een acceptgirokaart betalen?

Wierden en Borgen gaat voor duurzaam. Daarom doen we steeds minder op papier en steeds meer digitaal. Sinds 1 januari 2021 kan je niet meer via een acceptgiro betalen. 

Wij adviseren je te kiezen voor automatische incasso. Hieraan zijn geen kosten verbonden en je weet zeker dat je de huur op tijd betaalt.

Wat betekent kale huur?

De kale huur is de huurprijs zonder bijkomende servicekosten en voorschotbedragen voor energie. We noemen dit ook wel de netto huurprijs.

Kan ik de huur op kantoor betalen?

Ja, je kan de huur bij ons op kantoor betalen met de pin. Het is niet mogelijk om contant te betalen. Zo voorkomen we onveilige situaties.

Wat is een IBAN?

IBAN staat voor International Bank Account Number. Je IBAN bestaat uit een aantal cijfers, letters en je (oude) bankrekeningnummer. Je vindt de IBAN op je betaalpas en op de afschriften van je bank.

Liever even contact? Dat kan.

We zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8:30-16:30 uur en op vrijdag tot 12:00 uur.